ثبت ملي مهارت و ساخت گيوه روستاي كريت شهرستان طبس

مهارت و توليد گيوه روستاي كريت شهرستان طبس در فهرست ميراث معنوي ميهن ثبت شد . 

كيف پول

به نقل از خبرگزاري صدا و سيما مركز خراسان جنوبي، مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي ثبت ملي مهارت و ساخت گيوه روستاي كريت شهرستان طبسو گردشگري استان گفت: گيوه هاي طبسي نوعي پاي پوش هست كه، روش آن از نخ پنبه ‌اي و كف آن غالباً‌ از پارچه هاي پنبه اي بهم فشرده يا اين كه چرم تهيه مي شود . 

خريد كيف پول

سيد احمد برآبادي افزود: ابزار، شيوه و طريق بافت رويكرد و كف آن و موادي كه در تهيه و تنظيم آن استفاده مي شود در اين حوزه‌ اختصاصي به فرد مي‌باشد و معمولا كار تهيه گيوه به وسيله دو نفر كه هر كدام در بخشي از آن تبحر دارا‌هستند ساخت مي شود كه كار بافت خط مش اكثر وقت ها توسط زنان انجام مي شود . 

كيف پول مردانه

وي با ابلاغ اينكه اين فن از بازه زماني گذشته در بخش اعظمي از شهرهاي خراسان جنوبي به خصوص شهرستان طبس ترويج داشته است، افزود: اين حرفه علاوه بر اين استان در استانهاي ديگر از جمله مركزي، كرمانشاه، كردستان و عجم هم مرسوم ميباشد كه تا حدودي پروسه فعاليت شبيه، ولي تفاوت هايي در صورت و نقش اندازي روش گيوه و گهگاه تزيينات الحاقي دارند . 

كيف پول زنانه

برآبادي 

گفت: كهن ترين متوني كه به طور معلوم از گيوه اسم برده اند به حدود قرن هشتم هجري مي برسد و در شهرستان طبس نيز تا دهه ۴۰ هجري شمسي ساخت و تجارت گيوه مهم ترين فعاليت اقتصادي اين شهرستان بوده مي باشد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.