كوتاه درباره چرم شتر و تاريخچه توليد چرم در ايران

كوتاه درباره چرم شتر و تاريخچه توليد چرم در ايران

 

در چند خطي كه در ادامه مي خوانيد، چند جمله درباره چرم شتر و به صورت مختصر در مورد تاريخچه توليد چرم در ايران نوشته ايم.

 

توليد چرم شتر در ايران

هر چند كه در ايران دسترسي به شتر به اندازه‌ي هند و امارات متحده‌ي عربي آسان نيست، اما در ايران هم چرم شتر در زمره‌ي بهترين چرم‌هاست و محصولات دوخته شده از آن كيفيتي بالايي دارند. همچنين اين چرم به صورت خام به ديگر نقاط جهان صادر مي‌شود. مجموعه كارخانه چرم آفتاب و شركت چرم مَنظِ در مشهد توليدكننده اين چرم در ايران، تجربه ارزنده اي در توليد چرم شتر دارد و محصولاتي با رنگ‌هاي جذاب و طراحي به روز عرضه مي كند.

اگر نمي دانيد چرم شتر چيست و چرم شتر چه ويژگي هايي دارد ، چرمي است از نوع چرم هاي سنگين كه اليافي تا ۱۰ برابر متراكم تر از الياف ساير چرم ها دارد و به همين خاطر از باكيفيت‌ترين و ماندگارترين چرم‌هاي حيواني ست. طرح و رنگ خاص و متمايز اين چرم به صورت روزافزون مورد استقبال طراحان كفش و كيف چرم و مشتريان قرار مي گيرد و به زودي جايگاه ويژه اي در محصولات چرم طبيعي خواهد داشت. اما صنعت چرم چطور به اين جايگاه دست يافت.

[caption id="attachment_3298" align="alignnone" width="800"] كوتاه درباره چرم شتر و تاريخچه توليد چرم در ايران[/caption]

تاريخچه توليد چرم در ايران

از رشيدالدين فضل‌الله همداني در دوره‌هاي پس از هجوم مغولان، يادداشت‌هايي به جا مانده است كه نشان مي‌دهد توليد چرم و پوست در ايران رايج و بسيار زبانزد بوده است، همچنين اين يادداشت‌ها نشان مي‌دهد كه شهرهايي مانند تبريز و مشهد در پيشبرد اين توليدات تاثيرگذار بوده‌اند. در سده هاي اخير، چرم همدان نيز، نقش مهمي در صنعت چرم ايران ايفا مي‌كرده است، و به همين جهت روزگاري همدان به مركز دباغي چرم تبديل شده بود. در برخي از سفرنامه ها ، از همدان با عنوان شهر دباغخانه ها ياد مي شود. امير كبير صدر اعظم ناصرالدين شاه قاجار در سال ۱۲۶۷ در كنار ديگر آثار و صنايعي كه به نمايشگاهي در لندن مي‌فرستد چرم ايران را هم جاي مي‌دهد. در دوره‌ي قاجار همچنين انواع كيف چرم از جمله كالاهاي صادراتي به كشورهاي بزرگ و مهمي همچون هند، روسيه و امپراتوري عثماني بوده است. در اين دوران و دوره‌هاي پس از آن در كنار شهر همدان، تبريز و مشهد هم نقش به سزايي در رشد و رونق اين صنعت پر سود داشته‌اند. به طوري كه اولين كارخانه‌ي توليد چرم در ايران كه در سال ۱۳۰۸ در تبريز افتتاح شد. پس از آن شهرهاي مشهد، اصفهان و تهران هم كارخانه‌هايي را بنا نهادند.

[caption id="attachment_3299" align="alignnone" width="800"]درباره چرم شتر و تاريخچه توليد چرم در ايران درباره چرم شتر و تاريخچه توليد چرم در ايران[/caption]

همانطور كه پيشتر اشاره شد، چرم سازي به دو صورت سنتي و مدرن صورت مي‌گيرد. اولين كارخانه‌ي پيشرفته و مدرن در توليد چرم در همدان و توسط اردشير يگانگي در سال ۱۳۱۱ افتتاح شد و چرم سازي در قالب يك صنعت همزمان با افتتاح اين كارخانه در همدان شكل گرفت. با افتتاح اين كارخانه، صنعت چرم به گسترش چشگيري دست يافت به طوري كه ۱۱ سال بعد يعني در سال ۱۳۲۲ ايران صاحب ۲۲ كارخانه‌ي توليد چرم بود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.