استفاده از چرم در دوران پيش از اسلام


كيف چرم زنانه
احتمال دارد بيشترين كاربرد چرم از سابق ترين ادوار تا كنون استفاده در پوشاك بوده است ; پوشاكي كه گاه براي شكار و نبرد و گهگاه نيز براي مراسم آييني و جشن و پايكوبي مورد استفاده بوده است . 
آنجه مسلم است چرم به دليل داشتن خصوصيت هاي اختصاصي به فردش , همچون دردست بودن , مقاومت , ماندگاري و هم صورت پذيري بودن و تنوع در تزئينات مورد دقت مضاعف بوده است . 
براي دستيابي به مثال هايي براي گستره ي كاربرد چرم در هنر و صنعت پوشاك كشور ايران مي شود به نقش پررنگ ها و مجسمه ها برگشت كرد . 
پريچهر رحيمي در كتاب مورخ پوشاك كشور‌ايران راجع به جامه بانوي عيلامي در يك نقش پررنگ به دست آمده از شوش مي نويسد : 
“ وي بليز بلند بي آلايش با آستين هاي كوتاه و گريبان ي گرد و كمربندي از چرم با نقش زيگزاگ دارااست . ” 
“ اومستد ” در كتاب مورخ شاهنشاهي هخامنشي , با اشاره به نقش پر رنگ هاي تخت جمشيد مي نويسد : 
دو صورت به كلي گوناگون , روي پيكره هاي تخت جمشيد تروتميز نموده شده‌است , ماد ها با پوشيدن اين جامه ها اصيل ترين اهل ايران ها بازشناخته ميگردند , بر سرشان كلاه گرد نمدي كج , با كناره پهن معلق روي گردن دارا‌هستند . 
يك سدره ي چرمي تنگ آستين دراز كه تا بالاي زانو ميرسد در بر كرده اند . شلوار بلند چرمي و كفش بند دار با نوك پر رنگ نشان مي‌دهد كه پوشندگان آنان اكثري از وقت خويش را به سواري مي گذراندند . 
رومن گيرشمن در كتاب كشور‌ايران از آغاز تا اسلام , به لوح نازك زريني ( از گنجينه سقز ) اشاره مي نمايد كه احتمالاً آن را روي كمربندي چرمي دوخته بودند , كه تصاويري در دوصف دربرگيرنده گونه هايي حمل كننده خراج است كه يك سطر حيوان ها را با طناب راهبري مي نمايند و آن به وسيله چكش كاري تزئين شده‌است . 


پاپوش يا اين كه كفش 
همانگونه كه گفته شد چرم به صورت پهناور در معاش اقوام اهل ايران كاربرد داشته است . البته چرم و كاربرد هاي آن در هيچ كجا به مقدار كفش و پايپوش ها پهناور نميشود . به دليل آنكه تمام قشرها مردمان از جنگجويان و فرماندهان و سربازان تا كودك ها به پايپوش ها نياز داشتند و ايرانيان هنرمند كفش را هم به طور هاي متعدد مي آراستند و آن را به يك شئ هنري مبدل مي ساختند . 
به گزارش كتاب مورخ جامه : «ايرانيان كفش را از چرم قابل انعطاف , به زرد و به صورت پا مي ساختند كه مچ تا پا را مي پوشاند و توسط دگمه و تسمه هايي كه روي آن نصب شده بود , بسته ميشد . 
بعدها تزئين هايي از مرواريد و سنگ هاي باارزش همراه با برودري دوزي هاي خوشگل به كفش افزوده شد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.