ترك خوردن چرم طبيعي ؛ روش هاي پيشگيري و ترميم

تصور كنيد كه يك كالاي چرم طبيعي زيبا را كه اصولا قيمت بالايي دارد ( مثل كيف اداري) خريده ايد يا هديه گرفته‎ايد. اگر مثل كيف پول و مدارك  يا كيف دوشي مورد استفاده روزمره شما نباشد، آن را در گوشه‎ي امني از كمد خود قرار مي‎دهيد و شايد هم پس از مدتي استفاده به دست فراموشي مي‎سپاريد. تصور كنيد بعد از مدت‎ها، زماني كه آن را دوباره مي‎يابيد، مي‎بينيد خشك شده و ترك خورده است. لحظۀ غم انگيزي خواهد بود! ما به شما خواهيم گفت كه چگونه اين تجربه ناراحت كننده را پشت سر بگذاريد.

اما پيش از هرچيز توصيه مي كنيم مقالات مراقبت خانگي و ساده از كالاي چرم طبيعي و چند دقيقه تا يادگيري روش هاي مراقبت از چرم نبوك و جير را بخوانيد. هميشه پيشگيري بهتر از درمان است.

علت ترك خوردن چرم طبيعي

در ابتدا بهتر است بدانيم كه دليل ترك خوردن چرم چيست. با نگاهي ميكروسكوپي به چرم، متوجه خواهيد شد كه اين ماده‎ي ارزشمند از الياف بسيار ريزي تشكيل شده كه به شكلي پيچيده در يكديگر تنيده شده‎اند. اين الياف در سطح چرم متراكم‎تر بوده و هر چه پائين‎تر برويد از تراكم آن كاسته مي‎شود.

از آن جا كه چرم در واقع بخشي از بدن يك موجود زنده بوده، به طور مداوم با مواد روغني تغذيه مي‎شده است. حال، با توجه به اين كه ديگر قسمتي از يك ارگانيزم زنده نيست، اين مواد روغني مغذي را نيز دريافت نمي‎كند. بنابراين، الياف در هم بافته شده‎ي آن با هر حركتي به يكديگر سائيده مي‎شوند و به مرور زمان خشك و خراشيده مي‎گردند.

براي جلوگيري از اين اتفاق، لازم است تا چرم به صورت مداوم تميز و روغن كاري شود تا الياف آن نرم و قابل انعطاف باقي مانده و صدمه نبينند. در صورتي كه براي نگه داري چرم از واكس و مواد روغني لازم استفاده نكنيد، محصول چرمي شما به مرور زمان آسيب ديده و ترك خواهد خورد. همينطور اگر چرم را در معرض تابش مستقيم نور خورشيد و يا در مجاورت منبع گرمازاي ديگري قرار دهيد هم همين اتفاق خواهد افتاد. نور خورشيد داراي اشعه‎ي ماوراي بنفش است كه موجب ايجاد شكستگي در سطح مولكولي چرم شده و در واقع آن را دچار پيري زودرس مي‎كند. بنابراين، توجه داشته باشيد كه در صورت عدم استفاده از يك كالاي چرمي آن را در معرض تابش خورشيد قرار ندهيد و يا سطح آن را كاملاً بپوشانيد. و نكته آخر اينكه در تركيبات برخي از واكسها و روغن هاي نگه دارنده چرم مواد ضد آفتاب وجود دارد و در صورتي كه كالاي چرمي شما به صورت مداوم در معرض آفتاب قرار دارد استفاده از اين مواد موثر خواهد بود .

چگونه ترك محصولات چرم طبيعي را ترميم كنيم؟

در مورد ترميم ترك ايجاد شده بر روي چرم، نظرات متفاوتي وجود دارد. واقعيت اين است كه الياف چرم پس از ترك خوردن ديگر نمي‎توانند كاملا به حالت اول برگشته و ترميم شوند. موضوع اين است كه تنها كار ممكن پر كردن حد فاصل ترك‎هاي ايجاد شده را با ماده‎اي مناسب است. انجام اين كار موجب مي‎شود كه الياف سالم اطراف ترك‎ها نيز تقويت شده و باقي قسمت‎هاي چرم سالم بماند.

استفاده از اين روش، موجب مي‎شود كه كالاي چرمي شما از دوام و عمر بيش‎تري برخوردار گردد.

در صورتي كه ترك‎ها يا بريدگي‎ها عميق تر باشند، لازم است تا از موادي غني‎تر و روغني‎تر استفاده كنيد.

مواد ترميم كننده‎ي مخصوص چرم به گونه‎اي طراحي شده‎اند كه به خوبي جذب چرم شده و تاثيري طبيعي بر روي آن داشته باشند. امروزه، اين مواد در بازار موجود بوده و در دسترس همگان هستند. لازم به ذكر است كه محصولات ترميم كننده‎ي چرم داراي انواع مختلفي بوده و بسته به عمق آسيب ديدگي مي‎توانند مورد استفاده قرار بگيرند.

مراحل ترميم:

  1. تميز كردن چرم:

بهتر است ابتدا ماده‎ي تميز كننده‎ي مخصوص چرم را بر روي بخش كوچكي از آن آزمايش نمائيد. لازم است روند تميز كردن چرم با ملايمت كامل انجام شود تا از بروز هر گونه آسيبي جلوگيري گردد. تميز كردن چرم، كمك مي‎كند تا لايه‎هاي گرد و غبار از روي كالاي شما پاك شده و لكه‎ها از آن زدوده شوند. عدم رسيدگي به چرم موجب مي‎شود كه سطح آن به تدريج خشك و شكننده گردد و آلودگي و گرد و غبار در تمام منافذ چرم رسوخ كند كه علاوه بر ايجاد ظاهري ناخوشايند به سلامت آن نيز آسيب مي‎زند.

ترك خوردن چرم طبيعي ؛ روش هاي پيشگيري و ترميم
  1. استفاده از مواد ترميم كننده:

مواد ترميم كننده‎ي چرم را با انگشت يا با استفاده از يك اسفنج نرم به محل صدمه ديده بماليد. لازم است دقت نموده و اين كار را با حوصله و ظرافت كافي انجام دهيد. ممكن است چرم به دليل آسيب و خشكي زياد، اين مواد را به سرعت جذب نمايد. بنابراين، شايد لازم باشد كه اين كار را چند بار تكرار كنيد. پس از اطمينان از كامل شدن روند مزبور، لازم است محل ترميم شده را كاملاً صاف و يكدست كنيد تا با چرم‎هاي اطراف خود، تضاد قابل توجهي نداشته و طبيعي به نظر برسد.

ترك خوردن چرم طبيعي ؛ روش هاي پيشگيري و ترميم
  1. تكرار كنيد:

پس از مدتي مي‎توانيد دوباره اين كار را تكرار نمائيد. با توجه به غلظت قابل توجه مواد ترميم كننده‎ي چرم، نمي‎توان آن را بر روي تمام سطح چرم استفاده نمود. پس از پايان روند ترميم و خشك شدن مواد، مي‎توانيد با استفاده از يك واكس معمولي، سطح چرم خود را جلا دهيد. با اين كار مي‎توانيد خشكي چرم را از بين برده و عمر آن را طولاني‎تر نمائيد. روند واكس زدن را تا جايي ادامه دهيد كه چرم ديگر آن را جذب نكرده و طبيعي جلوه كند.

توصيه هميشگي ما همان جمله معروف است: پيشگيري بهتر از درمان! سعي كنيد با مراقبت هاي ساده و دائمي از كالاي چرم، مانع ترك خوردگي و آسيب جدي به آن شويد. به اين ترتيب مي توانيد تا مدتها با خيال راحت از مزيت ماندگاري محصولات چرم طبيعي و ظاهر فوق العاده آن بهره ببريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.